بر تنقلات و میان وعده های حاوی شکر چه ایرادی وارد است؟

تنقلات شکردار مزه ی مطلوبی دارند اما برای دندان ها و بدن شما چندان خوب نیستند. آب نبات ها، کیک ها، کلوچه ها و سایر غذاهای حاوی شکر که بچه ها تمایل دارند از آن ها به عنوان میان وعده استفاده کنند، موجب پوسیدگی دندان می شوند. این مواد حاوی انواع شکرها هستند از جمله ساکارز و فروکتوز.تنقلات نشاسته ای هم در دهان به شکر تجزیه می شوند. 

شکر چگونه به دندان آسیب می رساند؟

باکتری ها در تمام اوقات در دهان شما زندگی می کنند. ماده ای چسبنده به نام پلاک بر روی سطح دندان ها ایجاد می شود که محل خوبی برای قرار گیری باکتری هاست. وقتی شکر در دهان خود قرار می دهید باکتری های پلاک از شکر استفاده می کنند و آن را به اسید تبدیل می کنند. این اسیدها به اندازه ی کافی قوی هستند که مینای سخت را حل کنند و کل سطح دندان شما را بپوشانند. به این ترتیب است که حفرات ناشی از پوسیدگی ایجاد می شوند.اگر زیاد شکر مصرف نکنید، باکتری ها نمی توانند اسید لازم برای خورده شدن مینا را تولید کنند. 

قبل از خوردن یک میان وعده از خودتان بپرسید که چه چیزی در غذای انتخابی شما وجود دارد؟ آیا با شکر همراه است؟ اگر شکر دارد دوباره بیندیشید. انتخاب دیگری بکنید که برای دندان شما بهتر باشد.آگاه باشید بعضی از انواع شیرینیجات نسبت به سایرین آسیب رسان تر هستند. شیرینی های  چسبناک  که مدت زمان بیشتری نیاز به جویدن دارند مدت زمان زیادی در تماس با دندان شما باقی می مانند در نتیجه نسبت به غذاهایی که سریع جویده و بلعیده می شوند، شکر بیشتری به دندان شما می رسانند.

هر زمان که از تنقلات شکردار استفاده کنید اسیدهای مضر در دهان شما شکل می گیرد. اثر این اسیدها حداقل 20 دقیقه قبل از خنثی شدن بر روی دندان شما باقی می ماند. بنابراین هر زمانی که در طول روز شکر مصرف کنید غذای مورد نیاز باکتری برای تولید اسید پوسیدگی زا را بیشتر فراهم می کنید. اگر شیرینیجات می خورید بهتر است که به جای میان وعده ، آن را بعد از وعده غذایی اصلی به عنوان دسر مصرف کنید. بعد از مصرف شیرینیجات چه به عنوان میان وعده ، چه در وعده غذایی اصلی، دندان هایتان را بلافاصله با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. 

زمانی که میان وعده ی غذاییتان را انتخاب می کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1- تعداد دفعاتی که در روز تنقلات شکردار استفاده می کنید؛

۲-  بافت غذای حاوی شکر( جویدنی است؟ چسبنده است؟)

۳-  غذاهای شکردار چه مدت در دهان شما باقی می مانند. 

تنقلاتی با شکر و چربی کمتر انتخاب کنید. زیرکانه میان وعده ی غذایی خود را انتخاب کنید. مواد کم چربی مثل سبزیجات خام، میوه های تازه و همه ی مغزها و دانه ها و نان گزینه های مناسبی برای انتخابند. خوردن غذاهای سالم در جلوگیری از پوسیدگی دندان و سایر بیماری ها به شما کمک می کند. می توانید از لیست غذایی زیر استفاده کنید و یا از میان فهرست غذاهای بدون شکر که خودتان تهیه کردید انتخاب کنید. 

میوه های تازه و سبزیجات خام

توت

مرکبات

خربزه، هندوانه

آناناس

گلابی

نارنگی

کرفس

هویج

خیار

گوجه فرنگی

آبمیوه ها و آب سبزی های بدون شکر

میوه های کنسرو شده در آبمیوه های طبیعی 

غلات و حبوبات

نانن

ان شیرینی ساده

غلات شیرین نشده

ذرت بو داده بدون کره

ذرت مکزیکیچوب شور ( کم نمک)

پاستا

مغزهای ساده 

شیر و فراورده های روزانه

شیر کم چربی یا بدون چربی

ماست کم چربی یا بدون چربی

پنیر کم چربی یا بدون چربی

 گوشت، دانه ها و آجیل 

مرغ

بوقلمون

گوشت قطعه قطعه شده

دانه ی کدو تنبل

دانه ی آفتابگردان

آجیل غیره ( این غذاها ترکیبی از گروه های غذایی مختلفند)

پیتزا

نان ساج 

 به خاطر داشته باشید:کمتر از غذاهای حاوی شکر استفاده کنید؛

بین وعده های غذایی شیرینیجات مصرف نکنید؛

انواع مختلف غذاهای کم چرب یا بدون چربی از گروه های غذایی مختلف انتخاب کنید؛

بعد از مصرف میان وعده و وعده غذایی اصلی با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

منبع: http://www.nidcr.nih.gov